Medlemmarnas synpunkter på befintlig trafikmiljö:
(OBS alla uppgifter som lämnats från varje fastighet finns i en pärm som styrelsen kan läsa. Trots alla farthinder så upplever många att några få kör för fort. Ett naturligt steg borde vara att prata med de som kör fort. /Roland
Det finns en viss spridning av åsikter när det gäller trafikmiljön, för mer information läs Intresseundersökningen som gjordes 2009. ...dina grannars åsikter.
"kopia från del av intresseundersöknngen som berör trafikmiljön"
01 Hastigheten behöver sänkas till 30, generellt i hela området. Vi hade gärna
tagit bort väghinder/bulor men det skulle inte fungera bevisligen. Ingen /liten
hänsyn tas till grannar i området då man lämnar sin egen tomt o kör till/från
jobbet mm. Vi önskar bulor då nuvarande hinder ej fungerar. Otroligt hur snabbt
man kan lyckas parera dessa hinder. En teknik som vissa besitter med bravur …
03 Bilar åker för snabbt.
05 Önskar vägbulor istf de ”trähinder” som finns i början av Dalamadsvägen.
Finns inga vägdiken. Pga mycket trafik skulle en avstängning av vägen lilla
biten Mor Mias väg som går mellan Dalamadsv. x Segelsömmarev. underlätta
betydligt.
07 En utökning av antalet vägbulor på Dalamadsv. är nödvändigt då många kör
för fort. Vill att Mor Mias väg stängs mot Segelsömmarv. för att minska trafiktrycket på Dalamadsv.
08 Tvingande 30 skylt, dvs hastighetsskyltar.
11 Jag tycker vägen borde stängas av i slutet på Dalamadsvägen för att
förhindra genomfart. Precis som det är vid dagiset, OBS! Folk kör mycket fort
på Dalamadsvägen. Vägbulor, & ej farthinder. Vidare bör ej folk som bor på
Mor Mias väg & inte på udden köra på Dalamadsvägen för genomfart! Därför
vill vi ha vägbulor. För att sänka hastigheten. Våra barn bor, lever & leker här!!
12 Det är mycket trafik på Dalamadsvägen, mer vägbulor eller stänga av vägen
vid backen till Mor Mias väg, ngt måste göras snarast!!!
16 Ang vägbeläggning så har asfalten på en del ställen blivit dåliga pga stora
maskiner osv. Ta bort bommen vid nedfarten till hamnplanen vid Dalamadsv.
19 Ang vägbelysning; I området är den tillfredställande men vägen mellan
Mjövik – Skillingenäs borde belysas, likväl som vägen borde breddas och cykelväg mellan Skillingenäs och Nättraby borde anläggas.
23 1 Vägbelysning Mjövik – infart Skillingenäs bör sättas upp (mkt viktigt
cyklande barn till från skola) 2 Önskvärt med utmålad mittlinje på ovanstående väg. 3 Bussförbindelser!!! Miljöfråga! 4 Farthinder skall
sättas/placeras enl en gemensam mall på hela näset!
27 Vissa bilar kör fortfarande väldigt fort trots att man vet att det finns många
barn i området.
29 01 Vilket vägunderhåll? 10 Stäng Dalamadsv. för genomfart för att fördela
trafikströmmen 11, 12 Gångvägarna på Dalamadsv. är nu parkeringsplatser,
uppställningsplatser för båtar och byggskräp. Ja någon har till och med anlagt
gräsmatta och därmed fått ytterligare större tomt. Men det verkar vara ett
allmänt problem på Skillingenäs att det är svårt att hålla sig inom tomtgränserna.
30 Kommentar till nr 10: Inte trafiken som helhet, men vissa boende kör
förvånansvärt fort med tanke på barn i området. Dessutom finns det väl inte en
enda mopedist som håller lämplig hastighet (inte som vi upplever det).
31 Befintliga trafikregleringar i form av hinder ger en viss hastighetsreglering
men är ju delvis förkastliga ur miljösynpunkt (gas – broms) och där inga hinder
finns körs alldeles för fort.
37 Vår uppfattning är att det är bättre med bulor än med lådor. Gärna fler bulor.
38 Snöröjning fungerar OK, men de behöver ”röja” tidigare för oss som börjar
06.30 (då är det inte skottat).
43 Röj gång/cykelväg vid backen när samfälligheten tagit över den. Ev. räta ut
kurvan lite i Dalamadsbacken.
44 Dålig framkomlighet på Dalamadsvägen för bil + släp. För tätt mellan
”lådor”. Vilka regler gäller? Kommer brandkåren fram vid ev. utryckning?
45 Min dotter tycker det ska vara en busskur där skolbussen stannar.
48 För många bulor och andra hinder, det är svårare att se ev. lekande barn
istället – helt tokigt!
49 Vissa boende plockar bort eller flyttar farthinder vilket stör tänkt trafikrytm.
59 Det räcker med fartbegränsning 30 km. Ta bort samtliga vägbulor och
väghinder med hänsyn till ambulanser och andra utryckningsfordons
framkomlighet.
63 Önskar cykelställ med tak vid busshållplatsen för upp till 10 cyklar.
64 Trafikhinder är nödvändiga. Hellre ”lådor” än bulor. Befintliga bulor kan
kvarstå. Vi har ej vetskap om alla gång/genvägar men de bör vara framkomliga.
65 Vet ej hur mycket vi betalar idag för vägunderhåll.
67 Ta bort vägbulor! De förstör trafikrytmen och orsakar mer irritation.
Använd hellre metod och typ av farthinder som finns i Fermanstorp,
betonggrisar placerade parallellt.
68 Laga/byt lampor i lyktstolpar som finns.
69 Gatlampor är ofta trasiga. Gångvägar och genvägar ska hållas framkomliga.
Viktigt med cykelbana belyst till Nättraby. Tycker vi skall ta bort vägbulor.
Förstör bilarna.
72 Vägbelysningen funkar dåligt. Väghinder flyttas ihop så framkomligheten
försvåras – ej acceptabelt. Vägdiken och avrinning måste förbättras.
73 30 km/tim bör inte endast vara rekommendation utan lag. Inte många håller
30 km/tim.
75 Vägarna är i första hand till för fordonstrafik!! Det vore kanske bättre att
tygla de vilda barnen än att förhindra fordonstrafik. Kan en brandbil ta sig fram
på Dalamadsvägen??
77 Önskar farthinder i korsningen Sjöbrisstigen, Skillingenäsvägen.
78 Mötet Mor Mias väg och Segelsömmarvägen är stor trafikfara.
Finns möjligheten att hastigheten på 30 km/h blir mer än rekommendation?
Vi anser att det behövs fartreducerande åtgärder på Mor Mias väg ner mot
Segelsömmarvägen & även på den sistnämnda. Detta då många kör vårdslöst
och gasar mycket, kanske pga irritation över de många tidigare farthindren.
79 Tyvärr många fordon med hög hastighet på morgnarna när barnen går till
skolbussen. (Mor Mias väg till bussvändplatsen)
81 1) För många trafik/väghinder gör att trafikanter tappar fokus på vad som
händer på vägen o vid sidan av. 2) Väghinder ska vara på för de utsatta/
uppmärkta platser för att inte hindra yrkestrafik samt utryckningsfordon!
88 Mått för farthinder behöver tas fram, så att de får avsedd effekt. Fler
farthinder behövs på Mor Mias väg. Många bilar kör med för hög hastighet
och här bor många små barn.
92 Gångvägen från Mor Mias väg ner till busshållplats och brygga bör rustas
upp till ”barnvagns-standard”. Nyttjas året runt av skolbarn.
98 Ett lager asfalt till på Mor Mias väg. Håll vägdike täckta och lägg ner rör.
99 Många dåligt lagade och återkommande hål i början på Grönadalsvägen.
100 Hellre ”trälådor” än vägbulor. Vattenavrinningen i området är en katastrof,
diken existerar ej på många ställen.
107 Vägbulorna bör konstrueras om på Grönadalsvägen för att bli lite
”snällare”mot bilarna. Dessutom bör dom inte täcka hela vägbanan utan ge
utrymme för cyklister att passera på ytterkanterna.
108 Ta bort vägbulorna!
110 På Skillingenäsvägen är det trafik och många kör för fort. Utanför vårt hus i
backen tar ingen hänsyn till att sänka farten. Vi behöver skyltar och gupp eller
bommar här!
109 07 = ”Besök”? Vart och till vem? Varje tomtägare torde ha – eller i vart fall
ha möjlighet – att bereda P-plats för sina besökare. Om inte får vederbörande
laga efter läglighet, t ex öka eget P-utrymme eller samverka med goda grannar.
116 Grönadalsvägen i dåligt skick. Fått utstå mycket tung trafik. I början på
Skillingnäsvägen på vänster sida rinner vatten ned som under vintern bildar is i
dike och väg.
117 Använd blomlådor istf gupp. Ta bort guppen! Rensa upp ännu ej
iordningställda nedgångar till havet.
120 Skyltar som påminner om 30 km/h kan behövas ute på näset.
128 1) Vägbulorna måste bort. Kommer att kosta liv vid snabb utryckning.
2) Befintliga väghinder (lådor) stressar till rally-körning och kan dölja lekande
barn. Lådor med växter vid vägkanten är mer ”lugnande” för trafiken dvs. gör
vägen vacker. 3) Det är mycket olämpligt med fler utfarter från samma
fastighet mot väg. 4) Det förekommer många dåliga utfarter. 5) Det saknas
föräldraransvar när man inte har grindar och staket mot vägen när man har små
barn. Det är inte OK att bara sätt upp skyltar typ ”kör sakta”.
127 Vägen vid bad och båtbryggan Hellegrens väg behöver asfalteras för att
undvika vägdamm och förbättra miljön. Vägdiket utanför min fastighet behöver
rensas och justeras.
130 Hastigheten borde vara max 30 km/h i hela området. Gång och cykelvägar
saknas helt = mycket dåligt.
131 Befintliga vägbulor slår sönder bilarna. Byt till ”snällare” utformning.
Trafikhindren flyttas av en del boende. Byt till ”betonggrisar” med permanent
placering.
132 Mindre höjd på vägbulor. Ingen slalomåkning med väghinder.
133 Gör barndaghemmet lika tillgängligt med bil från väster (Mor Mias väg)
som från öster (Dalamadsvägen) utan att öppna upp för genomfart. På sikt
kommer det att bli problem med att ha Segelsömmarvägen mellan Mor Mias väg
och Skillingenäsvägen som enda tillfart till näset.
134 Dålig sikt pga. kurva utanför Segelsömmarvägen 11, 12, 13 och hög fart på
trafiken till och från udden gör våra utfarter riskabla. Trots noggrann kontroll
innan utfart händer det ofta att man har en bil tätt bakom sig precis när man kört
ut. Fartlådor önskvärt! Mellan dessa fastigheters utfarter.
135 Befintliga väghinder väcker irritation både hos boende och besökare. Stort
slitage på fordon pga dessa hinder. Parkerade bilar utmed Dalamadsvägen utgör
stor fara för de barn som använder vägen som lekplats pga att de inte syns
bakom bilarna. Mkt otrevligt att få ”onda ögon” och ”hyttande nävar” från de
föräldrar på Dalamadsvägen vars barn leker på gatan.
136 Blomlådor står fel. Man kan köra rakt igenom. Ibland så smalt att man
knappt kan köra igenom. Vägbulorna för höga. Har besvär att ta sig över med
en ”låg” bil.
137 Alldeles för stora och många fartgupp, felkonstruerade som förstör bilarna,
man skall inte behöva stanna innan man kör över ett farthinder, folk kör så sakta
över guppen = irriterande och tar igen det ute på udden.
139 04 Avrinning. Det lär vara så att avrinningen inte fungerar på vissa ställen
för att vissa tomtägare på eget bevåg förstorat sina tomter, så att dikena inte kan
fungera på önskvärt sätt. 10 Störd av trafiken? Bor inte nära vägen – men
bilarna kör för fort på Segelsömmarvägen. Familjer med små barn går in på
Skillingenäsvägen ner mot badet. Det kan uppstå rätt otäcka tillbud ibland.
Kanske sänkt fart är en lösning?
140 Gator och vägar är inga lekpatser. Hastighetsgränser bör respekteras.
Stopptecken bör respekteras. Små barn skall inte cykla utan tillsyn.
142 Om det måste finnas vägbulor bör de vara lägre för att klara 30 km/h.
Nu får man nästan stanna vi passage. Övriga farthinder bör tas bort!
143 Samtliga vägbulor skall tas bort. Detta med hänsyn till utryckningsfordon
samt miljön.
145 Boende vid korsningar måste tillse att sikten är god.
147 Anläggande av vägbulor/väghinder skall ske efter beslut i samfällighetsföreningen. Hinder uppsatta i privat regi skall omdelbart avlägsnas.
149 Viss fortkörning förekommer.
152 Förbjud ridning på allmänna vägar inom Grönadals området. (Det finns
redan vägar för ridande inom detta område). Vi får se till att dessa används.
154 Får dom flytta och bygga nya hinder som dom vill?
159 Anm. punkt 02 Ligger fortfarande utspilld betong på vägen.
Anm. punkt 03 Trasig belysning under lång tid under vintern.
Anm. punkt 08 Bulorna för höga och för korta fortfarande.
161 Avsikten med samfälligheten är att ge medlemmarna fri väg till fastigheten.
Detta innebär att räddningsfordon (ambulanser och brandbil) ej skall hindras.
Trots P-förbud på samfällighetens vägar, dubbel-parkeras det på Dalamadsvägen och lämnar en trång mittremsa. Dessutom används denna remsa för
saktagående personer och lekande barn?
Vägområdet får ej som nu sker, utnyttjas av tomtägare för planteringar, häckar
och hindrar avrinning, och därmed minskar vägbredden. Önskvärt vore stopptecken för norrkörande fordon på Skillingenäsvägen vid Segelsömmarvägen.
Punkt 08. Vägbulorna på Grönadalsvägen är felkonstruerade. * V.g. se REV.52
Fysiska trafikregler och Vägverket. Enskilda vägar. Watts modell.
164 Konstruktionen av vägbulor under all kritik (unikum i Sverige?).
Koncentrationen av bulor/hinder anmärkningsvärd! Varför har hela egentliga
näset/udden förbigåtts? Vi ser gärna fler väghinder på näset/udden.
165 ”Behovet av service har ökat” = påstående, skall inte enkäten utreda detta?
170 Huvuddelen av vägbeläggningen är tillfredställande.
171 Underhåll av gatubelysning är undermålig.
174 Se till att speglar är hela & rena. Röj vegetation vid vägkorsningen.
177 Trots att vi betalar till ett lån för att samtliga skall få vägbelysning så har vi
inte fått detta inte heller vägbeläggningen är tillfredställande på Grönaängsvägen. På kartan över gemensamt ägda omr. finns inte fastighet 14:29, 14:30 mfl
med och vi ser inte om gångarna mellan fastigheterna är allmänna. Det är
viktigt att samtliga gångar på Grönadal hålls öppna för allmänheten.
181 Vi kör normalt endast 50 meter in på vägen till fastigheten. Ni har ju anlagt
bulor och sedan tagit bort dem. Åtgärderna verkar inte övertänkta.
182 Eftersom merparten av trafikanterna i området bor här borde hastighetsbegränsningarna kunna efterlevas utan några andra farthinder än det egna
förståndet.
183 Vägbulorna är dåligt markerade. Gissa hur många som slår i vägbulan
utanför Grönadalsvägen 8??? Kan vägbulorna t ex blåmålas eller annan färg.
Gärna en lyktstolpe utanför mitt hus!
189 Max 30 k/h skyltar som gäller. Vägbeläggningen i början av Grönadalsvägen är dålig.
193 Vi behöver något trafikhinder – bula. Bilarna ”tar sats” innan vår backe
utanför, här bor barn i alla hus runt om.
195 Kunde varit bättre avrinning i backen Mor Mias v. från Grönadalsv.
201 Har alla fått frågeformulär? Varje fråga kan tolkas och kommenteras. Att
utvärdera ett ja eller nej är svårtolkat. Ex fråga 2: Det finns delar av våra vägar
som är bra andra är sämre.
203 Det är många som kör i fartguppet vid våran fastighet.
212 Dålig avrinning (lutar) Grönadalsvägen/Mor Mias väg samt
Segelsömmarvägen vid kurvan.